post@strik.no
BLOGG Nyheter fra klubben
17junIngen kommentarer
Ukens profil - Beate Brekne
Daniel Higraff juni 17, 2016 Ingen kommentarer

Ukens profil – Beate Brekne

Neste profil ut er en dame av den positive sorten. Hun begynte med triatlon med en hybridsykkel og uprøvd våtdrakt, men har siden blitt hekta. Vi snakker selvsagt om Beate Brekne som her forteller litt om sin hverdag som triatlet med mottoet «man trenger ikke å komme først for å vinne»!

Navn: Beate Brekne
Alder: 30
Bosted: Stavanger, men jeg er opprinnelig fra Farsund.
Sivil stand: Singel
Yrke: Innkjøper innen olje og gass

Beate2

Hva er din historie?

Jeg begynte med triatlon som et resultat av at jeg hadde sluttet å spille håndball og plutselig hadde for mye fritid. Bestemte meg for å finne meg en ny hobby, og kom frem til triathlon delvis ved hjelp av eliminasjons metoden. Jeg kunne jo sykle og løpe, så det eneste som manglet var svømmingen.

Min første konkurranse var KMD Challenge 70.3 i Aarhus. Bodde på den tiden i København så det var kun en togtur unna. Stilte da til start med en klassisk 2-3 år gammel hybridsykkel, en våtdrakt som jeg hadde fått samme uke og hovedskalig kun tørr(!) trent på soveromsgulvet.

På tross av såvidt 14 grader i vannet og pøs regn det meste av sykkelturen ble konklusjonen at dette måtte jeg prøve igjen.

Hvilke konkurranser skal du og eventuelt har du deltatt på i år og hva er dine kort- og langsiktige målsetninger?

I år har jeg syklet Garborgriket Rundt, løpt 10km i Farsund Maraton (eller egentlig kun 4km da jeg måtte bryte pga problemer med kne) og Nordsjørittet. På planen står nå Stavanger Triathlon, Tour de Fjords (55km) og kanskje en distanse under Oslo maraton.

Jeg er et utpreget konkurransemenneske, men jeg liker helt klart best å konkurrere mot meg selv. Så på kort sikt er målet å slå tiden fra Stavanger Triathlon i fjor. Da både Garborgriket rundt og Nordsjøritet var første gang, ble det personlig rekord i begge rittene 🙂

På lang sikt har jeg som mål å komme meg av bane 1 på svømmingen og bli fast innventar i bane 2 – kanskje til og med bane 3 ved lavt oppmøte på svømmetreningene 🙂

Hva er ditt beste triatlonminne?

Mitt beste minne er nok fra min første triathlon. Skilte meg utvilsomt på hybridsykkel, da triathlon var allerede var populært i Danmark og utstyrsnivået deretter, så jeg fikk mye heiarop av andre deltakere idet de suste forbi. Også videre under løpingen var det mye oppmuntring fra deltakerene imellom, noe jeg synes var helt fantastisk.

Beate1

Hvordan ser en vanlig treningsuke for din del ut?

Jeg liker å trene variert, en vanlig treningsuke består nok av en kombinasjon av spinning, løping, styrke, sykling, svømming, trappeløp, crossfit (dog mest på vinteren) og innemellom litt yoga. Gjennomsnittlig ligger jeg nok på ca 10 timer i uken.

Triatlon er en sport som stadig vokser, har du noen gode visdomsord for å få flere kvinner inn i sporten som fortsatt har en overvekt av menn?

Jeg tror det er viktig å ufarliggjøre det litt – man trenger ikke å trene 20 timer i uken eller være god til å svømme for å gjennomføre en halv ironman distanse. Jenter er nok generellt mer skepisk til ting de ikke har gjort før. Gi det er par år til så har det nok jevnet seg ut.

Når du har så vondt i beina at du har lyst til å stoppe opp, hva foregår i toppen din da?

To ting: det er alltid noen som har det verre, og jo fortere jeg løper – jo fortere kommer jeg i mål 🙂

Til slutt, hvordan vil du beskrive deg selv med tre ord og hvilke tips vil du gi andre triatleter?

Positiv, utadvendt og uredd!

Det handler om prioriteringer – hvor mye tid du investerer og hva du vil oppnå. Man trenger ikke å komme først for å vinne 🙂

Comments are closed